Ένας ιστοχώρος Ορθόδοξου Χριστιανικού προσανατολισμού και προβληματισμού.



Μια προσπάθεια για μέθεξη στην πνευματικότητα, στα ιερουργούμενα της Ορθόδοξης Λατρείας και στην Εκκλησιαστική Ζωή.















ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ

ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ
Υπέρθυρο της εισόδου του Ναού

Σάββατο 7 Απριλίου 2012

Η ΕΓΕΡΣΙΣ ΤΟΥ ΕΝ ΤΑΦΩ ΤΕΤΡΑΗΜΕΡΟΥ

ΑΓΙΟΥ ΚΑΙ ΔΙΚΑΙΟΥ ΦΙΛΟΥ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ ΛΑΖΑΡΟΥ



"Ο Λάζαρος ήταν Εβραίος κατά το γένος, Φαρισαίος κατά την αίρεση, και υιός, όπως έχει βρεθεί, του Φαρισαίου Σίμωνα, καταγώμενος από την κώμη της Βηθανίας. Ενώθηκε με δεσμά φιλίας με τον Κύριο ημών Ιησού Χριστό, ο Οποίος ήλθε στον κόσμο για τη σωτηρία μας. Επειδή λοιπόν ο Χριστός συνεχώς διαλεγόταν με τον Σίμωνα, διότι και αυτός πίστευε πολύ στην ανάσταση από τους νεκρούς, και πήγαινε στο σπίτι του, κατά φυσικό τρόπο ο Λάζαρος, όπως και οι δύο του αδελφές, η Μάρθα και η Μαρία, αγάπησαν γνήσια τον Κύριο. Καθώς πλησίαζε το σωτήριο Πάθος, επειδή έπρεπε να θεωρηθεί αξιόπιστο το μυστήριο της Αναστάσεως του Κυρίου, ο μεν Ιησούς έμενε πέραν του Ιορδάνου, αφού προηγουμένως είχε αναστήσει από τους νεκρούς την κόρη του Ιαείρου και τον υιό της Χήρας. Ο δε φίλος του Λάζαρος αρρώστησε βαριά και πέθανε. Ο Ιησούς λοιπόν, ενώ δεν ήταν στη Βηθανία, λέγει στους μαθητές: Ο Λάζαρος κοιμήθηκε, και μετά από λίγο πάλι: Ο Λάζαρος, λέγει, πέθανε. Έρχεται λοιπόν στη Βηθανία, αφήνοντας τον Ιορδάνη, καθώς Του έστειλαν μήνυμα οι αδελφές του Λαζάρου. Απέχει δε η Βηθανία περίπου δεκαπέντε στάδια από τα Ιεροσόλυμα. Τον προϋπάντησαν οι αδελφές του Λαζάρου που του είπαν: Κύριε, αν ήσουν εδώ, δεν θα πέθαινε ο αδελφός μας. Αλλά και τώρα, αν θελήσεις, θα τον αναστήσεις, γιατί μπορείς. Ερωτά τον όχλο ο Ιησούς. Πού τον βάλατε; Και αμέσως όλοι πήγαν προς το μνήμα. Κι αφού σήκωσαν τον λίθο, η Μάρθα λέγει: Κύριε, μυρίζει πια, γιατί είναι τέσσερις ημέρες μέσα. Ο Ιησούς προσευχήθηκε και έκλαψε για τον Λάζαρο, οπότε με μεγάλη φωνή κραύγασε: Λάζαρε, έλα έξω. Κι αμέσως ο πεθαμένος βγήκε, κι αφού λύθηκε αναχώρησε για το σπίτι του. Αυτό το τεράστιο παράδοξο ξεσήκωσε τον φθόνο του Εβραϊκού λαού, που εξοργίστηκε κατά του Χριστού. Ο δε Ιησούς πάλι έφυγε γρήγορα. Οι δε αρχιερείς σκέφτηκαν και τον Λάζαρο να σκοτώσουν, διότι πολλοί βλέποντάς τον πίστευαν στον Χριστό. Ο Λάζαρος τότε που κατάλαβε τις σκέψεις τους διαφεύγει προς τη νήσο Κύπρο, όπου και έμενε, μέχρις ότου αργότερα αναδείχτηκε αρχιερέας της πόλης του Κυτίου από τους Αποστόλους. Κι αφού έζησε καλώς και θεοφιλώς, τριάντα χρόνια μετά από την ανάστασή του πέθανε και πάλι. Ετάφη εκεί και έκανε πολλά θαύματα.

Λέγεται δε ότι μετά την ανάστασή του δεν έφαγε τίποτε χωρίς να βάλει και κάτι πικρό στο φαγητό και ότι το ωμοφόριό του το έφτιαξε η πάναγνη του Θεού Μητέρα με τα χέρια της και του το χάρισε. Το τίμιο και άγιο λείψανό του ο σοφότατος βασιλιάς Λέων, από κάποια θεία όραση κινούμενος έστειλε και το πήρε από εκεί και το κατέθεσε με σεμνότητα και με πολυτέλεια στον Ναό που έκτισε στην Κωνταντινούπολη προς τιμή του. Και τώρα ακόμη παραμένει το τίμιο λείψανό του, που βγάζει κάποια άρρητη ευωδία. Τάχθηκε δε να εορτάζεται η έγερσή του κατά τη σημερινή ημέρα, διότι οι άγιοι και θεοφόροι Πατέρες μας, μάλλον δε οι άγιοι Απόστολοι, μετά την κάθαρση της σαρανταήμερης νηστείας, ενόψει των αγίων Παθών του Κυρίου μας, επειδή βρήκαν αυτό το θαύμα ότι ήταν η αρχή και μάλιστα η αιτία της μανίας των Ιουδαίων κατά του Χριστού, γι' αυτό λοιπόν έθεσαν εδώ το υπερφυσικό αυτό τεράστιο θαύμα. Αυτό λοιπόν το θαύμα μόνος ο ευαγγελιστής Ιωάννης το έγραψε, διότι οι άλλοι ευαγγελιστές το παρέλειψαν. Ίσως γιατί ήταν ζωντανός ο Λάζαρος και τον έβλεπαν. Λέγεται μάλιστα ότι και γι' αυτό ακριβώς συνέγραψε και το υπόλοιπο Ευαγγέλιο και ότι οι άλλοι δεν αναφέρθηκαν καθόλου στην άναρχη Γέννηση του Χριστού. Διότι αυτό ήταν το ζητούμενο να πιστευθεί, δηλαδή ότι ο Χριστός ήταν ο Υιός του Θεού και Θεός. Και ότι αναστήθηκε και θα γίνει ανάσταση των νεκρών, πράγμα το οποίο με την ανάσταση του Λαζάρου γίνεται περισσότερο πιστευτό. Ο Λάζαρος δε δεν είπε τίποτε για τα εν Άδη ή διότι δεν του επέτρεψε ο Θεός να δει τελείως τα εκεί ή διότι τα είδε μεν, αλλά πήρε εντολή να κρατήσει σιωπή γι' αυτά. Από τότε και μετά, κάθε άνθρωπος που μόλις έχει πεθάνει λέγεται Λάζαρος, ενώ το εντάφιο ένδυμα ονομάζεται Λαζάρωμα, καθώς τον παρακινεί ο λόγος να θυμηθεί τον πρώτο Λάζαρο. Διότι αν εκείνος με τον λόγο του Χριστού αναστήθηκε και ξανάζησε πάλι, έτσι κι αυτός: μολονότι πέθανε, όμως θα αναστηθεί με την τελευταία σάλπιγγα και θα ζήσει αιώνια".

Η ανάσταση του Λαζάρου από τον Κύριο θεωρείται από τον άγιο Θεοφάνη, τον υμνογράφο και της σημερινής εορτής, πρώτα από όλα ως φανέρωση της διπλής φύσης Του, της ανθρώπινης και της θεϊκής. Η μεν ανθρώπινη φύση Του φανερώνεται από το γεγονός ότι ο Κύριος ερωτά, σαν να αγνοεί, τον τόπο της ταφής του φίλου Του, αλλά και από το γεγονός ότι κλαίει για τον θάνατό του. Η δε θεϊκή φύση Του αποκαλύπτεται, όπως είναι φυσικό, από την ανάσταση του Λαζάρου, καθώς η ισχύς του θεϊκού λόγου Του βγάζει από το χώρο των κεκοιμημένων τον Λάζαρο, αλλά και προηγουμένως, από τη πρόγνωση του θανάτου του. Τα συγκεκριμένα τροπάρια και οι στίχοι που καταγράφουν την "διπλόην" αυτήν του Κυρίου είναι πάμπολλα. Για παράδειγμα, ως προς την ανθρώπινη φύση Του: "Αφού έγινες ουσιαστικά άνθρωπος κατά τη φύση, Χριστέ, από την Παρθένο, ρωτούσες ως άνθρωπος να μάθεις για τον τάφο του, ενώ δεν αγνοούσες ως Θεός πού βρισκόταν" ("Τον άνθρωπον φύσει ουσιωθείς, Χριστέ, εκ Παρθένου, του Λαζάρου συ την ταφήν μαθείν επηρώτας ως άνθρωπος, ουκ αγνοών ως Θεός όπου έκειτο") (ωδή α΄). "Ενώ ήξερες, ρωτούσες, λέγει: Πού τον έχετε βάλει; Και προσευχήθηκες στον Πατέρα, χύνοντας δάκρυα ως άνθρωπος" ("ειδώς ηρώτας, φησί: Πού τεθείκατε; Και τω Πατρί προσηύξω, δακρύσας ως άνθρωπος") (κάθισμα όρθρου). "Θρηνείς, Ιησού. Αυτό είναι γνώρισμα της ανθρώπινης φύσης" ("Θρηνείς, Ιησού. Τούτο θνητής ουσίας") (στίχος συναξαρίου). Ως προς τη θεϊκή φύση Του: "Δίνεις ζωή στον φίλο Σου. Αυτό είναι γνώρισμα της θεϊκής δύναμής Σου" ("Ζωοίς φίλον σου. Τούτο θείας ισχύος") (στίχος συναξαρίου). "Έδειξες σε όλους το γνώρισμα της υπέρθεης θεότητάς Σου, καθώς ανέστησες από τους νεκρούς τον τετραήμερο στον τάφο Λάζαρο, Δέσποτα" ("Πάσι της υπερθέου γνώρισμα θεότητος υπέδειξας, εκ των νεκρών εγείρας τετραήμερον Λάζαρον, Δέσποτα") (ωδή α΄). "Συ που δημιούργησες όλον τον κόσμο από το μηδέν και γνωρίζεις τα κρυφά των καρδιών, προλέγεις ως Κύριος στους μαθητές την κοίμηση του Λαζάρου" ("Ο πριν εκ μη όντων παραγαγών την σύμπασαν Κτίσιν και γινώσκων των καρδιών ταμεία, προλέγεις ως Δεσπότης τοις Μαθηταίς του Λαζάρου την κοίμησιν") (ωδή α΄). Έτσι "προβάλλοντας ο Κύριος δύο ενέργειές Του, δείχνει και τη διπλή φύση Του. Ότι δηλαδή είναι Θεός και άνθρωπος" ("Δύο προβαλλόμενος τας ενεργείας Σου, έδειξας των ουσιών, Σώτερ, την διπλόην. Θεός γαρ εί και άνθρωπος") (ωδή γ΄).

Η ανάσταση του Λαζάρου όμως συνιστά κατά τον υμνογράφο σημαντικό γεγονός, γιατί δείχνει και την αξιοπιστία της ανάστασης του ίδιου του Κυρίου. Ο Κύριος δηλαδή που είχε προείπει την ανάστασή Του είναι επόμενο να καθιστά εντελώς αξιόπιστη την προφητεία Του, με την ανάσταση εκ νεκρών που κάνει στον Λάζαρο. Αφού με άλλα λόγια ανέστησε έναν άνθρωπο εκ νεκρών, γιατί να μην μπορεί να αναστήσει και τον εαυτό Του; Η λογική του Κυρίου εν προκειμένω είναι παρεμφερής με τη λογική και των προφητών της Παλαιάς Διαθήκης, όπως έπειτα και με τις προφητείες της Αποκάλυψης του Ιωάννη. Τι θέλουμε να πούμε; Στους προφήτες της Παλαιάς Διαθήκης βλέπουμε ότι για να καταστήσουν αξιόπιστες τις προφητείες τους περί του ερχόμενου Μεσσία, περί ενός δηλαδή μακρινού γεγονότος, έλεγαν προφητείες που αναφέρονταν σε βάθος λίγου χρόνου. Επιβεβαιώνονταν οι προφητείες αυτές σύντομα, συνεπώς και ο λόγους για τον Μεσσία εθεωρείτο αξιόπιστος. Το ίδιο συμβαίνει και με την Αποκάλυψη του Ιωάννη: ο Ιωάννης για να μιλήσει περί της αλήθειας του ερχομού του Κυρίου κατά τη Δευτέρα Του παρουσία, ομιλεί περί γεγονότων που επαληθεύονταν σε μικρό χρονικό διάστημα. Η λογική λοιπόν και στο γεγονός της ανάστασης του Λαζάρου είναι το ίδιο: Αυτός που ανασταίνει τον Λάζαρο, δείχνοντας ότι είναι ο Κύριος της ζωής και του θανάτου, ο Ίδιος σε λίγες ημέρες θα αναστηθεί από τους νεκρούς. "Δείχνοντας, Λόγε, ότι η Ανάστασή Σου αξίζει να πιστευτεί πράγματι, ανέστησες σαν από ύπνο τον φίλο σου, που ήδη μύριζε άσχημα, δηλαδή τον τετραήμερο νεκρό από το μνήμα" ("Πιστούμενος, Λόγε, την σεαυτού Ανάστασιν όντως, ως εξ ύπνου τον προσφιλή ανέστησας ήδη οδωδότα, τον τεταρταίον νεκρόν εκ του μνήματος") (ωδή α΄).

Και βεβαίως η ανάσταση του Λαζάρου που παραπέμπει στην Ανάσταση του Κυρίου, προχωρά κατ' επέκταση και στην ανάσταση εκ νεκρών όλων των ανθρώπων. Η Ανάσταση του Κυρίου άλλωστε γι' αυτό έγινε. Όχι γιατί είχε ανάγκη της ανάστασης αυτής ο Κύριος, ο Ίδιος ο παντοδύναμος Θεός που σαρκώθηκε, αλλά για να δώσει στους ανθρώπους τη μεγαλύτερη δωρεά: να υπερβούν τον θάνατο - το τίμημα της αμαρτίας τους - συνεπώς να ζήσουν αυτό που απαρχής είχε δοθεί ως προοπτική στους ανθρώπους: να ζουν αιωνίως εν Θεώ, ψυχή τε και σώματι. Διότι βεβαίως ο άνθρωπος δεν δημιουργήθηκε για να πεθάνει, αλλά για να ζήσει. Ο θάνατος ήλθε ως το αποτέλεσμα της διαγραφής του Θεού από τη ζωή τους. Όμως συνιστούσε γεγονός ανάποδο προς τη φυσιολογία τους. Ο Κύριος λοιπόν ήλθε "ίνα ζωήν έχωσιν οι άνθρωποι και περισσόν έχωσι". Κι από την άποψη αυτή η Ανάσταση του Κυρίου, αρχής γενομένης από την ανάσταση του Λαζάρου, αποτελεί τη μεγαλύτερη εορτή και των πάντων γεγονότων ανώτερο γεγονός, που νοηματίζει τα πάντα. "Τον Λάζαρο που πέθανε, τον ανέστησες από τον Άδη που βρισκόταν τέσσερις ημέρες, Χριστέ, τραντάζοντας έτσι πριν από τον θάνατό Σου τη δύναμη του θανάτου και προμηνύοντας μέσω ενός προσφιλούς σου προσώπου την ελευθερία όλων των ανθρώπων από τη φθορά" ("Λάζαρον τεθνεώτα, τετραήμερον ανέστησας εξ Άδου, Χριστέ, προ του σου θανάτου διασείσας του θανάτου το κράτος, και δι' ενός προσφιλούς, την πάντων ανθρώπων προμηνύων εκ φθοράς ελευθερίαν") (στιχηρό αίνων).

Ο άγιος Θεοφάνης όμως σημειώνοντας την ανάσταση εκ νεκρών όλων των ανθρώπων τονίζει και την προϋπόθεση, προκειμένου η ανάσταση αυτή να λειτουργεί θετικά για τον άνθρωπο. Διότι την ανάσταση θα τη ζήσουν όλοι ανεξαιρέτως οι άνθρωποι, όχι όμως κατά τρόπο χαροποιό και φωτεινό. Η ανάσταση των νεκρών κατά τη Δευτέρα Παρουσία για άλλους θα είναι, κατά τα λόγια του ίδιου του Κυρίου, ανάσταση ζωής και για άλλους ανάσταση κρίσεως. Κι εκείνο που θα καταστήσει χαροποιό και φωτεινό γεγονός την ανάσταση, κυριολεκτικά παραδείσια κατάσταση, είναι αν ο άνθρωπος, μέσα στα πλαίσια αυτού του κόσμου που ο Θεός επέτρεψε να βρεθεί, ζήσει με πίστη και με αγάπη, δηλαδή με μετάνοια από τον κακό και αμαρτωλό και εγωιστικό τρόπο ζωής του. Αν με άλλα λόγια από τώρα ζήσει την ανάσταση του Κυρίου. Ο άγιος υμνογράφος συνεπώς μας καθοδηγεί στο πώς κανείς από εδώ και τώρα ζει την ανάσταση του Κυρίου. Χρησιμοποιώντας το παράδειγμα της ανάστασης του Λαζάρου, εκεί που ο ζωοποιός λόγος του Κυρίου μεταγγίζει την ίδια τη ζωή, εύχεται ο Κύριος να αναστήσει και τον δικό μας νου, που κείτεται νεκρός λόγω των αμαρτιών του. Αν από τώρα δεχτούμε τον λόγο του Κυρίου, τότε θα αναστηθούμε από τη νέκρα της αμαρτίας σαν τον Λάζαρο, συνεπώς και ο θάνατός μας, πολύ περισσότερο η Δευτέρα του Κυρίου Παρουσία, θα είναι και για εμάς ανάσταση ζωής. Τον Κύριο δηλαδή που ζήσαμε σ' αυτήν τη ζωή, τον Ίδιο θα ζούμε και αιωνίως, με χαρά και ευφροσύνη. "Τον νεκρό που μύριζε άσχημα και που ήταν δεμένος με σάβανα, Δέσποτα, τον ανέστησες. Κι εμένα που ειμαι δεμένος με τις σειρές των αμαρτημάτων μου, ανάστησέ με" ("Τον νεκρόν οδωδότα, δεδεμένο κειρίαις, Δέσποτα, ήγειρας. Καμέ πεπεδημένον σειραίς αμαρτημάτων διανάστησον") (ωδή ζ΄). "Όπως είπες Κύριε στη Μάρθα: Εγώ είμαι η ανάσταση, έμπρακτα εκπλήρωσες τον λόγο Σου, καλώντας από τον Άδη τον Λάζαρο. Κι εμένα, φιλάνθρωπε, που είμαι νεκρός από τα πάθη μου, ως συμπαθής ανάστησέ με, Σε παρακαλώ" ("Καθώς είπας, Κύριε, τη Μάρθα: Εγώ ειμι η ανάστασις, έργω τον λόγον επλήρωσας, εξ Άδου καλέσας τον Λάζαρον. Καμέ, φιλάνθρωπε, νεκρόν τοις πάθεσι, ως συμπαθής εξανάστασον, δέομαι") (στιχηρό αίνων).

Το ιερό μυστήριο της εξομολόγησης τις μέρες του Πάσχα




Βαδίζοντας προς την Μεγάλη των Παθών του Κυρίου μας εβδομάδα και προς το τέλος της νηστείας του Πάσχα, δεν υπάρχει τίποτα που να συγκρίνεται την περίοδο αυτή με την μετάνοια και την εξομολόγηση.

Αυτός άλλωστε είναι και ο σκοπός!

Τις άγιες τούτες μέρες να προσεγγίσουμε τον Χριστό μας που ο υλισμός και οι αξιώσεις πολλές φορές μας απομακρύνουν από την ουσία της ζωής που θα έπρεπε στ΄αλήθεια να ζούμε.

Τούτες τις άγιες ημέρες, ο Χριστιανός τις ζει μέσα στην Εκκλησία.

''Εγκαταλείπει'' την καθημερινότητα, την πολυτέλεια και όσο είναι ανθρωπίνως δυνατόν τα κοσμικά και ταυτίζεται με την εποχή που έζησε ο Κύριός μας.

Φέρνει στο νου του τη Θυσία του Χριστού για τον άνθρωπο.

Προσπαθεί να κατανοήσει το μέγεθος της Αγάπης του Κυρίου γι΄αυτόν και ύστερα η συνείδηση του Χριστιανού αρχίζει να λειτουργεί προς όφελος της ψυχής του.

-Ο Χριστός έδωσε τη ζωή Του για μένα, για τις δικές μου αμαρτίες, κι εγώ;

-Ο Χριστός μαστιγώθηκε και υπέστη φρικτά μαρτύρια για μένα, για τις δικές μου αμαρτίες, κι εγώ;

-Εγώ τί έχω κάνει μέχρι σήμερα για να του εκφράσω την βαθιά μου ευγνωμοσύνη;

-Τί κάνω ώστε να εκφράσω στον Χριστό μου ένα μικρό αλλά τεράστιο παράλληλα ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ;

-Τί κάνω ώστε η θυσία του Χριστού για εμένα να βρει αντίκρισμα;

Ενώ στις θρησκείες και τις διάφορες Οργανώσεις του κόσμου οι άνθρωποι γυρεύουν το Θεό, στην Ορθόδοξη του Θεού Εκκλησία ο Θεός γύρεψε τον άνθρωπο και τον βρήκε!

Ω Θεέ μου, τι Tιμή!

Κι όμως εξακολουθώ και παραμένω αμετανόητος.

Εξακολουθώ και κρατώ κακία στον πλησίον μου.

Εξακολουθώ και κατακρίνω τους συνανθρώπους μου όταν Εσύ ο δίκαιος έδωσες θυσία τη ζωή Σου για μένα με θάνατο Σταυρικό.

Όταν επάνω στο φρικτό μαρτύριο του Σταυρού συγχωρούσες τους Σταυρωτές Σου λέγοντας:

''Πατέρα συγχώρεσέ τους δεν ξέρουν τί κάνουν''.

Φέρνοντας στο νου μας όλα αυτά και βιώνοντας μέσα στην Εκκλησία τις άγιες του Πάσχα ημέρες, δεν μπορεί ο Χριστιανός παρά να συγκινηθεί και να σκέφτεται σοβαρά πλέον την επιστροφή του στην αγκαλιά του Θεού Πατέρα.

Δεν υπάρχει τίποτα καλύτερο, τίποτα το ανώτερο κυρίως τις μέρες τούτες για τον Χριστιανό να ολοκληρώσει την νηστεία του με το Μέγα Μυστήριο της Ιεράς εξομολογήσεως.

ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΟΜΩΣ Η ΕΞΟΜΟΛΟΓΗΣΗ ΚΑΙ ΠΩΣ ΓΙΝΕΤΑΙ;

Δεν μπορεί να υπάρξει εξομολόγηση εάν πρώτα δεν αγγίξει την καρδιά μας το δάκρυ της μετανοίας.

Αν δεν κατανοήσουμε ότι σφάλαμε, ότι αμαρτήσαμε ενώπιον του Κυρίου με διαφόρους τρόπους, δεν είναι δυνατόν να εξομολογηθούμε.

Η εξομολόγηση απαραίτητα πρέπει να συνοδεύεται από ειλικρινή στην καρδιά μετάνοια, διαφορετικά η αναφορά μας σε αμαρτήματα που κάναμε κατά το παρελθόν, δεν είναι παρά μια απλή συζήτηση με τον ιερέα δίχως πνευματική οικοδομή, δίχως πνευματική ουσία.

-ΓΙΑΤΙ ΝΑ ΕΞΟΜΟΛΟΓΗΘΩ ΤΙΣ ΑΜΑΡΤΙΕΣ ΜΟΥ;

-ΔΕΝ ΓΝΩΡΙΖΕΙ Ο ΘΕΟΣ ΤΑ ΑΜΑΡΤΗΜΑΤΑ ΜΟΥ;

Μας απαντά ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος:

Η ομολογία της αμαρτίας ''εξαφανίζει τα αμαρτήματα...
Ο Θεός δεν ζητά από εμάς την ομολογία των αμαρτημάτων μας επειδή δεν τα γνωρίζει,...
αλλά επειδή θέλει να έρθουμε σε συναίσθηση των σφαλμάτων και να δείξουμε την καλή μας διάθεση...
Μήπως ζητά από μας κάτι βαρύ και δύσκολο;
Συντριβή της καρδιάς, κατάνυξη του λογισμού, ομολογία της αμαρτίας και αφοσίωση σε Αυτόν με προθυμία και ζήλο.
Και τότε, όχι μόνο χαρίζει την θεραπεία των τραυμάτων και μας παρουσιάζει καθαρούς από τα αμαρτήματα, αλλά , μας καθιστά και δικαίους...''.

ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΜΥΣΤΗΡΙΟ

Από τους πρώτους χριστιανικούς χρόνους, το μυστήριο της Ιεράς Εξομολογήσεως προηγείται της Θείας Κοινωνίας.

Η Διδαχή των Δώδεκα Αποστόλων [ένα από τα σημαντικότερα αρχαία χριστιανικά κείμενα] γράφει:

Κατά την ημέρα της Κυριακής "όταν συναχθείτε... τελέσατε το Μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας, αφού προηγουμένως εξομολογηθείτε τα παραπτώματά σας".

Αρκετοί Χριστιανοί νομίζουν ότι είναι επιβεβλημένο να κοινωνούν σε κάθε μεγάλη εορτή, χωρίς όμως να δίνουν σημασία στην απαιτούμενη προετοιμασία.

Ο Ιερός Χρυσόστομος μιλά σχετικά:

"Πολλοί από τους πιστούς... ενώ είναι γεμάτοι από αμέτρητα κακά... πλησιάζουν την Αγία Τράπεζα κατά τις εορτές όπως - όπως.
Δεν γνωρίζουν ότι κατάλληλος καιρός για τη Θεία Κοινωνία δεν είναι η εορτή και η πανήγυρη, αλλά η καθαρή συνείδηση και η άμεμπτη ζωή...
Γι΄αυτό σας παρακαλώ όλους, μην πλησιάζετε στα Θεία Μυστήρια, επειδή απλώς και μόνο το απαιτεί η εορτή, αλλά αν κάποτε πρόκειται να λάβετε μέρος στην Αγία αυτή Προσφορά, να καθαρίζετε καλά τον εαυτό σας πολλές μέρες πριν με τη μετάνοια, την προσευχή, την ελεημοσύνη".

Για να δεχτεί κανείς μέσα του το Άγιο Σώμα και Αίμα του Χριστού, πρέπει να καθαριστεί με την Ιερά Εξομολόγηση.

Ο Απόστολος Παύλος γράφει:

"Ας δοκιμάζει ο καθένας τον εαυτό του και τότε να τρώγει από τον Άγιο Άρτο και να πίνει από το Άγιο Ποτήριο.
Διότι όποιος τρώγει και πίνει αναξίως, αυτός τρώγει και πίνει προς κατάκρισή του, αφού δεν κατανοεί ότι κοινωνεί το σώμα και το αίμα του Κυρίου....
....Πώς θα πάρουμε μέσα μας τον Θεό και θα γίνουμε σύσσωμοι με Αυτόν, αν δεν απορρίψουμε πρώτα τις αμαρτίες με εξομολόγηση και εάν δεν καθαρίσουμε τον ρύπο που δημιουργήθηκε από αυτές στην ψυχή, με ελεημοσύνη, αγνότητα και εγκράτεια, με προσευχή και κατάνυξη και τα άλλα έργα της μετανοίας;".

ΕΜΠΟΔΙΑ ΓΙΑ ΤΗ ΜΕΤΑΝΟΙΑ

Στην προσπάθεια που κάνουμε για να μετανοήσουμε συναντούμε πολλά εμπόδια.

Πράγματι είναι δύσκολο "να πλησιάσει κανείς την Πύλη της μετανοίας και να νικήσει τον εχθρό που κάθεται στην είσοδο εξαγριωμένος...
Κατόπιν όμως, και ο διάβολος δεν θα δείξει τόση μανία αφού νικήθηκε μία φορά, ... και εμείς θα αποκτήσουμε μεγαλύτερη προθυμία και με πολλή ευκολία θα τρέξουμε στον καλό αυτό αγώνα".

Ας δούμε μερικά από τα εμπόδια που οφείλονται είτε στην πονηρία του διαβόλου, είτε στην κακή μας προαίρεση.

ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ ΑΝΑΙΣΘΗΣΙΑ

Ορισμένοι άνθρωποι βρίσκονται σε μια κατάσταση πνευματικής αναισθησίας.

Λένε: "Δεν έχω τίποτα για να εξομολογηθώ, δεν πείραξα κανένα, ούτε σκότωσα, ούτε έκλεψα".

Αν βέβαια τους ρωτήσεις για κάποια αμαρτήματα, συχνά σοβαρά, παραδέχονται ότι τα διέπραξαν, δεν δέχονται όμως ότι είναι οι αμαρτίες.

-Πιστεύουν ότι όταν ένα αμάρτημα το κάνουν πολλοί, παύει να είναι αμαρτία, υποστηρίζουν ότι στην εποχή μας άλλαξαν τα πράγματα.

-Αυτό που παλαιότερα ήταν αμαρτία, σήμερα είναι φυσιολογικό!

Τους ανθρώπους που έχουν τέτοιες αντιλήψεις, ο Πνευματικός  οφείλει να τους πείσει ότι ο Λόγος του Θεού παραμένει αναλλοίωτος σε κάθε εποχή, και ότι πρέπει να εφαρμόζουμε τις Θείες Εντολές όπως ο Κύριος μας τις παρέδωσε.

Εάν δεν νικηθεί η πνευματική αναισθησία, μεταβάλλεται σε σκληροκαρδία, δηλαδή σε μία κατάσταση πωρώσεως.

Αυτήν μας καλεί το Άγιο Πνεύμα να αποφύγουμε.

Οι σκληροκάρδιοι ουκ έγνωσαν τας οδούς του Θεού, δηλαδή δεν βρίσκουν το δρόμο που οδηγεί στη Βασιλεία του Θεού, το δρόμο της Μετανοίας.

ΑΠΟΓΝΩΣΗ


Άλλους ανθρώπους ο διάβολος τους ρίχνει στην απόγνωση.

Οι Χριστιανοί αυτοί πιστεύουν ότι είναι τόσο αμαρτωλοί, ώστε είναι αδύνατο να συγχωρεθούν.

Η άφεση των αμαρτιών όμως που δίδεται με την Ιερά Εξομολόγηση, δεν εξαρτάται από το μέγεθος ή το πλήθος των αμαρτιών μας, αλλά από το έλεος του Κυρίου, που είναι άπειρο.

Εκεί στηριζόμαστε και προσερχόμαστε στο Μυστήριο της Ιεράς Εξομολογήσεως.

Επομένως ας μην έχουμε καμία αμφιβολία ότι θα λάβουμε την άφεση των αμαρτιών και θα γίνουμε δεκτοί από τον Θεό με αγάπη πατρική.

Ο σκοπός του διαβόλου είναι να μας αποτρέψει από την σωτήριο μετάνοια.

Για αυτό "μας βυθίζει στους λογισμούς της απογνώσεως, για να κόψει την ελπίδα μας από τον Θεό, την ασφαλή αυτή άγκυρα, το στήριγμα της ζωής μας, την χειραγωγό της οδού που οδηγεί προς τον ουρανό".

Ο Άγιος Ιωάννης τονίζει:

"Κανείς ας μην απελπίζεται για τη σωτηρία του...
Είσαι τελώνης;
Μπορείς να γίνεις Ευαγγελιστής.

Είσαι βλάσφημος;
Μπορείς να γίνεις Απόστολος.
Είσαι ληστής;
Μπορείς να λεηλατήσεις τον Παράδεισο...
Δεν υπάρχει καμία αμαρτία που να μη σβήνεται με τη Μετάνοια...
Έχεις ιατρό ανώτερο από την αρρώστια,...
...έχεις ιατρό ο Οποίος μπορεί και θέλει να σε θεραπεύσει".

ΑΝΑΒΟΛΗ

Αν ο άνθρωπος ξεπεράσει τις δυσκολίες και αποφασίσει να εξομολογηθεί, ο διάβολος θα του υποβάλει τον λογισμό της αναβολής:

"Θα πάω", λένε πολλοί, "να εξομολογηθώ.
Αλλά έχω ακόμη καιρό".

Ξεχνούν οι άνθρωποι αυτοί ότι μόνο το σήμερα είναι δικό μας, το αύριο ανήκει στο Θεό.

Πόσοι άνθρωποι δεν έφυγαν από τη ζωή αυτή χωρίς να προλάβουν να ετοιμασθούν πνευματικά;

Έπειτα αφού η αμαρτία είναι μια αρρώστια της ψυχής, με τον τρόπο αυτό λέμε το εξής:

"Ας ζήσω τη ζωή μου άρρωστος και όταν πρόκειται να πεθάνω πηγαίνω στο γιατρό".

Αλλά τότε δεν μας χρειάζεται πια γιατρός.

Ο πειρασμός μας προτρέπει να διαπράξουμε σήμερα την αμαρτία και να εργασθούμε αύριο την αρετή.

Γι΄αυτό ο Κύριος λέγει:

"Σήμερον εάν της φωνής μου ακούσητε".

Ο εχθρός δεν μας συμβουλεύει φανερά να απομακρυνθούμε από τον Θεό, αλλά "μας κλέβει μεθοδικά τη σημερινή ημέρα και μας αφήνει για την επόμενη τις ελπίδες.

Επειδή όταν έλθει η άλλη μέρα πάλι έρχεται ο άδικος συνέταιρος (δηλαδή ο διάβολος) και απαιτεί το σήμερα για τον εαυτό του και το αύριο για τον Θεό" .

Η ζωή από την οποία μας εμποδίζει είναι το Μυστήριο της Ιεράς Εξομολογήσεως που μας ανασταίνει από τον θάνατο της αμαρτίας.

Όχι σήμερα, θα μετανοήσω και αύριο ας γίνει το θέλημα του Θεού.


Έχοντας όλα αυτά υπόψη μας ''εκμεταλλευόμενοι'' προς πνευματική μας ωφέλεια τις άγιες τούτες ημέρες του Πάσχα, ας λάβουμε την μεγάλη απόφαση.

Ας κάνουμε την κριτική μας, ας προσεγγίσουμε τον Κύριο και ας ζητήσουμε την μεσιτεία του που έτσι κι αλλιώς χρειαζόμαστε πάντα στη ζωή μας, ώστε μαζί με την δική του Ανάσταση να σημάνει και για εμάς η δική μας πνευματική αφύπνιση.

Ας πλησιάσουμε στο εξομολογητήριο του Πνευματικού μας πατέρα και ας προσέλθουμε με ειλικρινή καρδιά και μετάνοια αληθινή κάτω από το ιερό πετραχήλι του, εναποθέτοντας εκεί τα αμαρτήματα μας.

Ας μας αξιώσει ο Κύριος να μεταλάβουμε το Σώμα και το Αίμα Του προς σωτηρία της ψυχής μας.

Ας επιστρέψουμε όλοι όσοι έχουμε πλανηθεί από τις πλάνες του κόσμου.

Ας επιστρέψουμε σήμερα, τώρα όσο ακόμα είναι για εμάς καιρός.

Ο Θεός να μας προστατεύει από την πλάνη των αιρέσεων.

Το άρθρο γράφτηκε βάση του βιβλίου:
ΤΟ ΜΥΣΤΗΡΙΟΝ ΤΗΣ ΜΕΤΑΝΟΙΑΣ
Ιερομονάχου ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ
Πηγή εικόνας : Google

Παρασκευή 6 Απριλίου 2012

Η Ανάσταση του Αγίου Λαζάρου


Το Σάββατο του Λαζάρου κατέχει ξεχωριστή θέση στο λειτουργικό ημερολόγιο. Δεν ανήκει στις σαράντα ημέρες της μετάνοιας της Μ. Τεσσαρακοστής ούτε και στις οδυνηρές ημέρες της Μ. Εβδομάδας, αυτές που αρχίζουν από τη Μ. Δευτέρα και τελειώνουν τη Μ. Παρασκευή. Μαζί με την Κυριακή των Βαΐων συνθέτουν ένα σύντομο χαρούμενο πρελούδιο των γεμάτων πόνο ημερών που ακολουθούν. Δύο σημαντικά περιστατικά συνδέονται με τη Βηθανία: εκεί ανέστησε τον Λάζαρο και από εκεί ξεκίνησε ο Ιησούς την πορεία και άνοδο Του προς τα Ιεροσόλυμα.
Η ανάσταση του Λαζάρου είναι ένα γεγονός που, όπως θα δούμε, έχει εξαιρετικά μεγάλη σημασία. Συνδέεται μυστηριωδώς με την Ανάσταση του Κυρίου μας και παίζει, ως προς αυτή, το ρόλο μιας έμπρακτης προφητείας. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι ο Λάζαρος μας παρουσιάζεται στο κατώφλι της Μ. Εβδομάδας αναστημένος, ως προάγγελος της νίκης του Χριστού επί του θανάτου, όπως ο άγιος Ιωάννης ο Πρόδρομος, παραμονές των Θεοφανείων, προανήγγειλε τον Επιφανέντα Χριστό. Πέρα όμως από τον πρωταρχικό αυτό χαρακτήρα της, η ανάσταση του Λαζάρου έχει και κάποιες δευτερεύουσες πτυχές τις οποίες είναι χρήσιμο να εξετάσουμε.
Η ανάσταση του Λαζάρου αναγγέλλει την ανάσταση των νεκρών η οποία έρχεται ως συνέπεια της Αναστάσεως του Κυρίου: « Λάζαρον τεθνεώτα τετραήμερον ανέστησας εξ Άδου, Χριστέ, προ του σου θανάτου διασείσας του θανάτου το κράτος και δι’ ενός προσφιλούς την πάντων ανθρώπων προμηνύων εκ φθοράς ελευθερίαν». Το Σάββατο του Λαζάρου είναι, κατά κάποιο τρόπο, η εορτή όλων των νεκρών. Μας δίνει την ευκαιρία να επιβεβαιώσουμε και να συγκεκριμενοποιήσουμε την πίστη μας στην Ανάσταση. Ο Κύριός μας, τονώνοντας το ηθικό της Μάρθας, μας δίνει σχετικά με τους κεκοιμημένους μας μια πολύτιμη διδασκαλία. Είπε στη Μάρθα: «Αναστήσεται ο αδελφός σου». Η Μάρθα απάντησε: « Γνωρίζω ότι ο αδελφός μου θα αναστηθεί κατά τη γενική ανάσταση της εσχάτης ημέρας». Και ο Ιησούς ανταπάντησε: « Εγώ ειμί η ανάστασις και η ζωή». Η πίστη της Μάρθας ήταν ανεπαρκής σε δύο σημεία. Προέβαλε στο μέλλον, και μόνο στο μέλλον, την ανάσταση του αδελφού της και, δεύτερον, δεν αντιλαμβανόταν αυτή την ανάσταση παρά μόνο σε σχέση με ένα γενικό νόμο. Ο Ιησούς όμως της δείχνει ότι η ανάσταση είναι ένα γεγονός ήδη παρόν, επειδή Αυτός δεν προξενεί απλώς, αλλά είναι η ανάσταση και η ζωή. Οι κεκοιμημένοι μας ζουν διά και εν Χριστώ. Η ζωή τους συνδέεται με την προσωπική παρουσία του Χριστού και εκδηλώνεται εν αυτή. Εάν θελήσουμε να ενωθούμε πνευματικά με ένα κεκοιμημένο αδελφό μας που αγαπούσαμε πολύ, δεν θα προσπαθήσουμε να τον ζωντανέψουμε στη φαντασία μας, αλλά θα έρθουμε σε επικοινωνία με τον Ιησού και εν Αυτώ θα τον βρούμε.
Δεξιά η σκάλα που κατεβαίνει είναι ο νεκρικός θάλαμος.
Η ανάσταση του Λαζάρου είναι μια θαυμάσια επεξήγηση του χριστολογικού δόγματος. Μας δείχνει πώς, στο πρόσωπο του Ιησού, η θεία και η ανθρώπινη φύση ενώνονται χωρίς να συγχέονται: «Ανάστασις και ζωή των ανθρώπων υπάρχων, Χριστέ, εν τω μνήματι Λαζάρου επέστης, πιστούμενος ημίν τας δύο ουσίας σου». Αφενός, στον Ιησού ο άνθρωπος μπορεί να λυγίσει μπροστά στη συγκίνηση και να θλιβεί για την απώλεια ενός φίλου: «Εδάκρυσεν ο Ιησούς. Έλεγον δε οι Ιουδαίοι, ίδε πως εφίλει αυτόν». Αφετέρου, ο Θεός, εν Χριστώ, μπορεί να διατάξει τον θάνατο ως έχων εξουσία: «Φωνή μεγάλη εκραύγασε· Λάζαρε, δεύρο έξω. Και εξήλθεν ο τεθνηκώς…».
Τέλος, η ανάσταση του Λαζάρου παρακινεί τον αμαρτωλό να ελπίζει ότι, ακόμη και αν είναι πνευματικά νεκρός, μπορεί να ξαναζήσει: «Καμέ, φιλάνθρωπε, νεκρόν τοις πάθεσιν, ως συμπαθής εξανάστησον, δέομαι». Είναι κάποιες φορές που μια τέτοια πνευματική ανάσταση φαίνεται εξίσου αδύνατη όπως και η ανάσταση του Λαζάρου: «Κύριε, ήδη όζει, τεταρταίος γαρ εστί». Όλα όμως είναι δυνατά για τον Ιησού, από το να μεταστρέψει τον πιο σκληρόκαρδο αμαρτωλό μέχρι να αναστήσει ένα νεκρό: «Λέγει ο Ιησούς, άρατε τον λίθον…».
Να λοιπόν τι θα μάθουμε, αν πάμε το Σάββατο αυτό στη Βηθανία, στον τάφο του Λαζάρου...
Εμείς όμως δεν θέλουμε να συναντήσουμε τον Λάζαρο. Θέλουμε να συναντήσουμε στη Βηθανία τον Ιησού και να ξεκινήσουμε μαζί Του τη φετινή Μ. Εβδομάδα. Μας προσκαλεί ο ίδιος και μας περιμένει. Η Μάρθα ήρθε κρυφά να πει στην αδελφή της: «Ο διδάσκαλος πάρεστι και φωνεί σοι». Και η Μαρία «ως ήκουσεν, εγείρεται ταχύ και έρχεται προς Αυτόν».
Ο Κύριος με καλεί. Θέλει κατά τις ημέρες του Πάθους Του να μην τον εγκαταλείψω. Θέλει, αυτές ακριβώς τις μέρες να αποκαλυφθεί σε μένα – που μπορεί ήδη να «όζω» – με ένα τρόπο καινούριο και υπέροχο.
Ας μην διστάσουμε και ας απαντήσουμε στο κάλεσμα του Κυρίου: «Κύριε, έρχομαι…».
Lev Gillet,(ενός Μοναχού της Ανατολικής Εκκλησίας)
Πασχαλινή κατάνυξη, Εκδ. ΑΚΡΙΤΑΣ
πηγη:http: //imverias.blogspot.com/